Om mig

Dags att uppdatera min om mig-sida igen. Läs gärna hela, då man lätt kan dra fel slutsatser annars. Jag har blivit mycket kritisk till många dieter.

Jag är alltså Emma, och startade den här bloggen för några år sedan, då jag nyligen hade kommit i kontakt med GAPS och upptäckt hur kraftfull mat kan vara.

Innan jag började försöka äta mig frisk, på 90-talet, åt jag totalt uselt. Jag brydde mig inte, och kunde inget. Efter sjukdom och utbrändhet blev jag väldigt trött, och började tänka på maten lite mer.

Jag trodde först att veganmat var det bästa. Det var det inte. Jag blev helt urlakad i stället. Jag varvade vegetariskt, ”candidadiet” och lite sådant, med normalkost av lite halvdåligt slag under många år. Tog lite olika tillskott där vissa saker var bra, andra att kasta pengar i sjön, och åter andra skadliga.

I slutet av 00-talet hittade jag LCHF. Det tog bort sockersug och gjorde magen lugn. Jag trodde därför på det. I längden blev jag mer trött och fick ett sug efter mat när kroppen ropade efter kolhydrater. Tappade ännu mer hår.

För några år sedan hittade jag paleo, som jag följde lite halvhjärtat. Blandade paleo, LCHF och normalkost. Ofta ledde varje nytt kostförsök som var seriöst, till nya ätstörningar, i alla fall om de lätt gick att äta lite på. Och äter man LCHF är det tyvärr lätt att bli nöjd och glad av för lite mat (i alla fall ett tag).

Sedan kom jag i kontakt med GAPS. Första buljongsoppan jag åt, och jag blev helt lugn. Inte konstigt nog, började jag följa dieten slaviskt. Det gick mycket bra i början, men vände efter några månader. Några allvarliga incidenter av den kosten, och jag slutade med en del av de saker som förespråkas, samt började äta stärkelse igen och gick över till paleodiet som jag följde slaviskt.

Jag blev inte friskare, utan tröttare och tröttare och började tappa enorma mängder hår efter ett halvår på GAPS. Det blev inte bättre av paleodiet. Jag började tänka på att utesluta mer och mer som folk tipsade om: mejeri, ägg, nattskatteväxter. Fast på något sätt kändes det märkligt att jag bara hade stagnerat i tillfrisknandet. Det verkade också konstigt att man skulle bli sjukare och sjukare ju ”bättre” och striktare man åt. Något var fel.

Av en slump hittade jag Matt Stones ”12 paleo myths” (det är inte hans bästa bok, men det var den jag fann först). Hade jag inte varit jag, så hade jag avfärdat – jag visste ju att jag åt rätt, att paleo var rätt. Men nu är jag som jag är, och jag läste nyfiket. Man måste lära sig alla ståndpunkter innan man kan dra egna slutsatser och jag avfärdar inget hur som helst, om det kan visa sig bidra eller sätta igång egna tankar. De nya slutsatserna blev: ”det ligger något i det den här personen skriver, och jag kommer testa det”.

Sedan dess har det gått framåt med stormsteg. Håravfallet upphört, temperaturen har ökat från ca 36,3 till 37,0. Magen funkar mycket bättre också. Jag har hittat fler som har samma tänk och som har kommit till samma slutsatser som Matt Stone, och har plöjt allt tror jag, av Matt Stone, Joey Lott och Danny Roddy (Danny är inriktad just på håravfall dessutom).

Grunderna för mig nu:

– Allsidig, riktig mat.

– Kunna fuska, särskilt med harmlöst mat när man blir bjuden.

– Minimera inflammationsfrämjande och ämnesomsättningssänkande fettsyran linolsyra. Finns mycket av i alla växtoljor utom makadamia, palmkärn och kokos, samt i hög grad i fläskfett och fågelfett p.g.a. hur de nu för tiden utfodras. (Tyvärr, linolsyra förekommer rikligt i GAPS, WAPF, Paleo och normal veganmat/vegetarisk kost, samt i normalkost.) Detta ger effekter på lång sikt då det tar ca ett år för kroppen att ändra sin fettsammansättning om intagets sammansättning ändras. Linolsyra sägs också vara en bov som gör att vi inte blir nöjda utan gärna överäter. Finns i rikliga mängder i 99 % av alla köpebakverk och färdigrätter. Linolsyran är den omega 6 som man vill motverka genom intag av omega 3, så varför inte minska överintaget av omega 6 i stället.

– Minimera antinutrienter. Tillaga saker på ett sätt så att man minimerar dessa, eller välja produkter som har lägre grad av dem.

– ÄTA TILLRÄCKLIGT MED KOLHYDRATER! Detta är nog det viktigaste. Det har fått mig att sluta bete mig som sockertokig och det har fått mig att få mer ork, högre temperatur och generellt högre ämnesomsättning. Mer kolhydrater ger snabb effekt.

– Mer kcal. Har man satt sig i sitsen att man sänkt sin ämnesomsättning, så får man ta det: man måste äta så mycket att kroppen känner motsatsen till det tidigare, och riktigt ”oj här snålas det inte, nu kan vi skruva upp ämnesomsättningen”. Ganska länge också kanske, så att gener som kan slås på eller av, hinner ändras. Och sedan aldrig mer svälta sig. Det går inte att ligga på gränsen till undervikt och tro att man kan höja sin ämnesomsättning om man slagit om den till låg (det tar lång tid att göra) genom att dieta, stressa eller sova dåligt.

– Jag undviker inte gluten eller laktos, men försöker att tänka på att inte få alla kolhydrater från samma källa (vitt vetemjöl). Mjölk och kefir äter jag efter hur jag känner.

Man kan undra varför jag inte kunde fortsatt med vanlig svenssonkost som jag ju åt en del av under ganska många år. Eller – varför blev jag inte frisk då när jag åt så? Jo, jag tror att vanlig svenssonkost utan närmare planering lätt innehåller för mycket av antinutrienter, mikronutrientbefriade ingredienser samt för mycket linolsyra. Man väljer också ofta manipulerad mat där näringen är komponerad i stället för naturlig. Jag tror inte att det är bra, även om det är en svår sak att visa.

22 thoughts on “Om mig

  1. Tyvärr kan denna sida inte delas på fb varken med hjälp av ikoner eller adressfältet. Det kommer upp en länk till en sida som heter hotrag som inte ser likadan ut.

    • Hej! Denna sida ska vara parkerad på ett konto som först var för min andra hemsida, Hotrag. Men p.g.a. något fel som jag inte lyckats få ätgärdat, så hamnade denna sida som underdomän, varpå vissa åtgärder gör att man leds till huvuddomänen Hotrag.

      Det är ett fel, men inte så lätt att åtgärda när hela bloggen är igång med sökvägar och allt. Hela bloggen behöver flyttas till annan plats på kontot, så att det ligger jämte Hotrag, inte under.

      För de flesta finns inte problemen (för mig går det inte att upptäcka problem) men för vissa leds man till Hotrag om man vill gå in på vissa sidor.

      När jag får lite mer tid och ork så ska jag försöka ta tag i det igen, för det är självklart inte bra att det är så här. Om man vill dela en sida på FB, så kan man annars kopiera URL och lägga in i sin status, så blir det samma som när man delar.

  2. Tack! Jag kundeninte skrivit det bättre. Jag har gjort ungefär samma resa som du, men kan inte i ord beskriva mina upplevelser och min syn på kost så väl formulerat som du gör. Jag är av uppfattningen att man måste lyssna till kroppen och ge den tid att ställa om sig. Använda sitt sunda förnuft och inte tro blint på allt som påstås och tro att om man slaviskt följer en metod så kommer det att fungera för mig också. Vi vet inte en bråkdel av allt som försiggår. Därför viktigt att vara vaken och lyhörd. Precis så. Mycket bra skrivet!

    • Tack. 🙂 Hoppas att du också nått framgång med hälsan. Stress är ju tyvärr en stark faktor som man inte alltid kan göra sig av med hur som helst, och där känner jag själv att det finns mycket man skulle kunna göra för hälsan – om man bara kom åt roten till viss stress.

      Lite ironiskt att man ägnar många åt märkliga dieter, bara för att upptäcka att det man borde ha gjort från början var att äta normalt, men tänka lite mer på råvaror och ingredienser, och att inte slarva för mycket (obalanserade måltider eller överhoppade måltider).

  3. Jag försökte komma på hur jag hamnade här på din sida och det var efter att jag läst om Kombucha på en annan sida och jag ville få tag i en SCOBY. Nu när jag läser om dig så är det intressant att se några likheter av symtom (olika grundorsaker men samma stress för kroppen). Jag har inte haft ätstörningar men har sjukdomen Hypothyreos (låg ämnesomsättning) och tappar sjukt mkt hår. Jag har turen att ha en väldig kalufs med start tillväxt annars hade jag nog snart varit skallig. Min man är trött på mina hår som ligger som en matta över golvet. Dammsugaren går varm. Jag har det senaste året ökat på min medicin pga ämnesomsättningen minskat ännu mer. Jag äter ingen special diet utan ”vanlig” mat som lagas hemma. Äter inga mängder av halvfabrikat eller helfabrikat. Äter inte mkt godis men ibland. Har magproblem ofta.
    Kroppen blir stressad och jag orkar inte. Har kort stubin pga detta och blir lätt nedstämd och orkeslös. Läser man på om min sjukdom och frågar läkarkåren så hnger allt detta ihop med just sjukdomen. Men jag är mer än villig att testa och se vad probiotiska saker kan göra för min hälsa. Kan jag få ämnesomsättningen att öka eller att åtminstone inte minska mer så vore det en stor vinst.

    • Hej! En del säger sig uppleva stora förbättringar av probiotika. Andra märker inget och vissa mår dåligt av det. De flesta mår nog bättre, eller märker inget. Jag märker nog inte så mycket, men jag vet många som tycker att levande kulturer är jättebra. Och för personer som inget märker, tror jag att det är bra i längden ändå att äta fil, yoghurt, kefir m.m. med levande kultur.

      Det som fått min ämnesomsättning att öka mest, är att tänka på maten. INGA märkliga dieter, utan normal kost med fokus på bra råvaror, balans mellan aminosyror och balans mellan fettsyror. Och bra kolhydrater där man tänker på antinutrienter o.s.v. Samma gäller grönsaker så man inte kör för mycket rått av bladgrönt.

    • Har nu druckit Kombucha ett tag och nej, jag märker inget. Fortsätter för att det inte verkar negativt heller. Tycker det är gott. Kefir testade jag också men fick svamp i hårbotten och i underlivet ganska på en gång. Det kanske hade kommit ändå eller så blev det en utrensning i kroppen. Jag tog svampmedel och sen försvann symtomen. Men jag vågar inte fortsätta med kefir pga jästen. Tänker attkefir kanske är för starkt för mig. Hoppas nu att ev jästsvampar i magen och underlivet stabiliseras av kombucha.

      • Både kefir och kombucha har jästsvamp i sammansättningen. Och jästsvamp i sig måste inte göda ond jästsvamp, utan det är som med bakterier, finns goda och onda. En stam göder inte en annan.

        Om du blev dålig av kefir (och det inte bara var ett sammanträffande), så kan det ha varit en dålig sammansättning för just dig.

        Jag har aldrig hört talas om någon som blivit dålig på det sättet av kefir, men det måste ju inte betyda att det aldrig kan förekomma. Men jag känner till flera som äter kefir trots jästsvampsproblem, och en del som säger sig ha blivit bättre. De som mår dåligt av probiotika får ofta magproblem som diarré.

        Kefirgryn från olika personer har ofta lite olika sammansättning. Om du provar igen i framtiden så kan du ju skaffa gryn från någon annan.

        Du skulle ju också kunna prova med köpekefir, som är mer kontrollerad och innehåller färre stammar.

        Den särskilt intressanta jästsvampen i kefir återfinns i många probiotiska preparat i kapselform. Så jästsvampar finns med i mycket där man inte vet om det.

        Kul att det funkar med kombucha ändå. Det är ju ganska kul att göra sådant här själv.

    • Hej! Som jag skrivit om i bl.a. det här inlägget, så fungerade inte GAPS i längden för mig, och jag anser numer att det inte är en särskilt superduperbra metod, utan fylld av risker om man litar helt på boken och Dr. N. Bl.a. om man äter så mycket lök som rekommenderas (en speciell typ av anemi), om man utför de lavemang som det står om i boken (svåra elektrolytobalanser), att dricka stora mängder buljong (elektrolytobalanser) eller att äta för mycket lowcarb (sänkt ämnesomsättning med ökande intoleranser och trötthet).

      Att ställa om sin diet totalt, och kanske till något som inte alls funkar för just dig, och göra detta när du är gravid – det skulle jag inte rekommendera. Jag rekommenderar i stället att du försöker bibehålla balansen på makronutrienter (kolhydrater, protein, fett) om du tycker att den verkar funka som du har nu – och börjar titta på vad för råvaror du har.

      Minska ex på spannmål med tuff stärkelse, öka med torkad frukt (bra också för många om de blir förstoppade under graviditeten), välj hellre potatis än pasta, välj kolhydratrika grönsaker med inte för mycket fiber. (Var inte för rigid med kolhydraterna så att du riskerar att få för lite. Lite vitt mjöl gör inget om man inte är glutenintolerant, och ris + bovete är ok, bara inte huvuddelen av kolhydrater är från dessa källor.

      Se över fettintaget och byt bort alla växtoljor utom kokos, makadamia och eventuellt lite olivolja här och där. Använd smör och kokosfett mest. Undvik även gris- och fågelfett då dessa fetter ofta har hög halt linolsyra.

      Välj kött som kräver lång tillagning, så att du får i dig metioninbalanserande och inflammationshämmande glycin (broskiga eller seniga bitar som man kokar goda grytor på). Välj även helst gräsbetesdjur som innehåller bra fettsyror som djur som går inne inte får. Gräsbetesnötkött, lamm, vilt. Undvik charkvaror, särskilt de med mycket fläskkött av fet sort.

      Välj inte BARA ”supernyttiga” gröna bladgrönsaker som har massor med antinutrienter (särskilt som råa). Inga mängder av gröna smoothies. Men gärna rotsaker och lagom med grönsaker.

      Se till att du inte förlorar fett under graviditeten! Att minska sitt fett, banta o.s.v. kan göra att kroppen ställer ned ämnesomsättningen, och även ställa in barnet på detta från början. Sådana bara kan få svårare att hålla vikten, och får en del ”halvhypoproblem”. Tror det har visats på vanligt vetenskapligt sätt.

      Det som gjort allra mest för min hälsa, är just ovanstående, inte några knepiga dieter, eller äta massor av grönsaker eller annat. Om man vill experimentera med att ändra makronutrientfördelning, så rekommenderar jag att man väntar till barnet är ute, och kanske tills man ammat klart, så man inte får några oönskade effekter som ställer till med problem.

  4. Fantastiskt fin sida för mig som just börjat intro. Jättemkt bra tips som är svåra att koppla i boken. Får jag fråga hur du mår idag. Är du kvar på gaps eller har du gått över till annan mer normal kost nu?

    • Hej! Jag äter mer normalfördelat idag. Jag följer ingen kost, eller ja, min egen då. En blandning av WAPF och paleo, där mycket är både ditlagt och borttaget då jag tror eller inte tror på sådant som inte ingår – eller ingår.

      För mig passade inte GAPS i längden. Jag tror att den läkte mig först, men att jag inte tillhör dem som kan gå på det för länge. Min kropp mår bäst av intag av både sockerarter och stärkelse, så en läkediet utan stärkelse får inte pågå för länge för mig då.

      Så mitt tips till alla numer är att känna efter noga och vara sann mot sig själv. Funkar saker, eller inte. Är det dags att gå över till annat, eller inte? Man känner ofta själv, men får ännu oftare en massa tips och råd och förklaringar som är svåra att tackla.

      Jag är mer och mer övertygad om att hur vi fördelar spelar mindre roll än att vi köper bra råvaror och lagar maten på bra sätt. Och undviker ett par ganska vanliga men inte ofarliga saker, som linolsyra, som tyvärr smyger sig in överallt, även i djurens fett när de får mycket spannmål.

  5. Hej! Jag hittade din sida fin 🙂 Känner igen en hel del i det du skriver, har haft lite lika.Och så har min mors hund lika fel som din förra , en Whels springespaniel.

  6. *Snyft* Känner igen snart sagt allt som du beskriver om din ohälsa. Smyger in på ett ordentligt intro nu, efter att ha slarvat i 2 månader och blandat intro med godis. Såg tydligt hur jag blev allt sämre av utbrändhet och nu när jag djupdyker i boken om GAPS (Campbell), så finns det ju inget annat än kapitulation kvar! Tack för att du gått före och visar vägen! Samt för din otroliga beredvillighet så fort man skriker på hjälp i GAPSens förlovade land.

    KRAM <3

    • Kosten är jobbig att ändra, men en grundpelare i hälsan, särskilt när man har adrenal fatigue efter utbrändheter och allt vad man kan ha utsatt sig för. Sömn, och lagom med utmaningar och givande input i livet (inklusive det sociala) är också viktigt såklart. Och även om man har svårt med allt extremt i GAPS, så finns det ju kosthållningar där man äter vettigt ändå, även om de inte är lika läkande. Tänker på WAPF, paleo och till viss del kombinationer av GI och LCHQ. Så jag tänker att om jag tröttnar eller inte får den hållbara bättring jag hoppas på, så ska jag inte kapitulera helt, utan försöka hålla mig till artegen föda i alla fall. Godis – ja, om man har riktiga sug, så går det att hitta rätt bra recept på gelégodis, fruktremmar, eller om man smälter praliner av raw kakaomassa och torkad frukt, sötar med honung om man vill, gör praliner med kokosflingor o.s.v. m.m. som man kan äta helt i enlighet med GAPS.

  7. Det är jättehärligt att läsa att du mår bra! Och jag blir onekligen nyfiken på din kost. Själv äter jag bedrövligt för tillfället vilket jag gärna ändrar på.

  8. Fantastiskt skrivet, så roligt att höra! Gaps är verkligen underbart och du är ett levande bevis på det! Kramar, Alex.

Kommentera: