Woksoppa med lever, musslor och curry

Jag har börjat lite med min gamla typ av mat. Fast överger inge buljong, och äter oftast soppa. Soppan mår jag bäst av.

Idag är det söndag och därmed leverdag (vardagarna äter jag ju blodmat, helgerna lever, som mitt järntillskott).

Funderade lite på vad jag skulle hitta på, men det blev detta:

Woksoppa med lever, musslor och curry

Jag började som vanligt, och satte igång en soppa med de hårdare sakerna, som kålrot och selleri. Och skulle fräsa upp zucchini, tomat, paprika, levern m.m. Kom sedan på att jag kunde koka in mer av vätskan, och när soppan var klar, ösa i resten. Så det gjorde jag. Jag skapar mycket med jag arbetar, så man vet aldrig hur det blir riktigt.

Mängder är svårt att ange, så måtta lite med vad du gillar och hur mycket du vill ha. Du kan även ta i annat eller krydda annorlunda såklart.

Musslorna (eller räkor eller valfritt muskelkött) agerar köttfaktor, och bör alltid finnas med när du äter lever eller blod, för ökat upptag av hemjärn.

Ingredienser wokdelen

  • Strimlad paprika
  • Gul lök i tunna ”båtar” (skurna på längden alltså)
  • 1 tomat
  • Zucchini, grovt skivad och delad i lagom bitar
  • Selleri, klippta blad
  • Hackad eller tunnskivad vitlöksklyfta
  • hackad eller tunnskivad liten bit ingefära
  • 100 gram lever (dela i små strimlor eller små tunna skivor)
  • 25 små musslor, eller ca 50 gram går även bra med räkor.
  • Salt och peppar efter behag
  • Örter som Timjan, oregano, dragon, basilika, paprika. Första och sista ett måste vid leverrätt!
  • Curry, lite koriander (mald), paprikapulver, eventuellt cayennepeppar om man vill, lite vitvinsvinäger om man vill ha mer syra, en gnutta honung om man känner att man behöver bryta av med sött (det gjorde inte jag)
  • Fett att woka i, gärna ankfett

Ingredienser soppan

  • 4 dl valfri buljong, jag hade lamm, som passar utmärkt till timjan och lever. Ta mindre buljong om du har svårt att äta så mycket. Jag har 2 dl av vardera köttbuljong och benbuljong som standard för varje mål. Det är anpassat till mig då.
  • Lite tärnad kålrot
  • Lite tärnad selleri (stjälk eller rot)
  • Örter likt ovan
  • Salt och peppar
  • Är det mager buljong, tärna gärna ned lite späck eller talg, alternativt ta i det fett du gillar
Gör så här
  1. Skär upp allt som ska skäras upp, och förbered allt så du inte behöver börja skära eller så plötsligt.
  2. Blanda allt som ska i soppan och sätt på den så den står och puttrar. Du behöver inte ha lock eftersom det ändå får koka in en hel del. Om det inte är så att du äter mindre buljong än jag, då kanske du får vara lite sparsam på bortångandet.
  3. Du sätter samtidigt på pannan med ankfett, så att så fort du fått soppan på spisen, kan du börja woka.
  4. Lägg i alla grönsaker utom tomaten i pannan. Stek på rätt låg värme, vi vill inte ha bränd eller hårdstekt mat. Ha i örtkryddorna nu, eller ihop med nästa steg.
  5. Ta i tomaten när det börjar mjukna lite, så de andra grönsakerna fått gosa lite med bara fett och inte all vätska som tomaten nu kommer släppa.
  6. Ös nu med buljong när det verkar bli torrt, ta i lite vinäger, och med mer buljong allt eftersom det kokar in lite. Du kan nu också ha i de kryddor som inte är örter, och som lätt bränns.
  7. När det börjar bli klart: i med leverbitarna och låt stå på tills dessa verkar klara.
  8. Nu tar du och häller i soppan (det ska inte vara en massa vätska, utan den skulle alltså vara sparsam, eller inkokad) där innehållet nu ska vara genomkokt.
  9. I med musslorna som inte får tillagas mer än de redan är (förkokta i påsen), och smaka av med curry, mynta och gärna färsk gurkmeja och kanske också lite mer nedriven färsk vitlök + ingefära.

2013-08-18 12.03.38

Eftersom jag kör mycket på känn, är det svårt att återge exakt. Men man lär sig vilka kryddor som passar till vad, och vilka man ska ha i direkt eller inte. Oregano och timjan hör till de som mår bäst av att tillagas. Mynta och basilika bör tillsättas i slutet. Paprikapulver blir godast tillagat, men bränns lätt. Vitlök och ingefära (färska) är goda i tillagningen, men nyttigare som färska, varför jag ofta har i dem i två omgångar. Vitlök och ingefära kan också bränna lätt, särskilt ju mer finrivna de är, eller om det är en stor andel av dem.

Gurkmejan är antioxiderande och dyr, så den har jag helst i när det svalnat lite, eller rent av helt färsk i min surkålssallad som jag alltid har som förrätt.

Kommentera: