Om man letar och funderar

Om man letar, analyserar, tänker kritiskt o.s.v. så kommer man – bli ganska förvirrad faktiskt. Idag finns många sanningar som vi tar för givna. Vi ”vet” att lowcarb är bra, vi ”vet” att massor av grönt är bra. De som inte äter lowcarb ”vet” att fullkorn är bra.

Är detta sant? Eller är det olika trender som blir populära? Går vi på saker nu, liksom på 80-talet med ägg och mättat fett? (Ja, en del tror ju faktiskt än på det, särskilt att mättat fett skulle vara farligt).

När jag bara verkade bli sämre av olika dieter, ofta med en inledande positiv fas, så var jag ju tvungen att börja tänka själv. Något blir inte sant för att tillräckligt många upprepar det, eller för att vissa mår bra i längden på en viss diet, eller för att någon är inne i förstafasen där så många faktiskt mår bra innan det börjar gå utför.

Jag börjar tro, men vet inte, att fiskolja, lowcarb, trendiga oljor med ”bra omega6/omega3-ratio”, maxat ätande av kokos (som jag visserligen tror är bra mat), ”vetande” att mejeri är totalt kass och att evolutionen avstannade helt för 15 000 år sedan (inte lång tid har gått sedan vi blev bönder, men evolutionen avstannar inte helt – frågan är bara vad som kan ha ändrats och om det gjort det, och hur mycket epigenetik spelar in), kanske är ”sanningar” som finns där för att de upprepats. Kanske de inte är så mycket mer sanna än 80-talets ”sanna” trender om fett och ägg.

För att klargöra: jag misstror ingen som ex ätit LCHF i 6 år och mår helt bra. Lyssna på er kropp. Oavsett den mår bra eller dåligt av en kost. Var sensitiv och sann. Mår du verkligen bra? Är du aldrig lite väl trött i förhållande till vad du borde? Har du ingen värk som är större än den borde? Utslag av något slag (alla möjliga från allergier och histaminreaktioner, till acne, rosacea och herpes)? Håravfall som skylls på ”die off” eller ålder? Äter färre kcal för att behålla vikten? Eller helt enkelt inte känner för att äta mer än mindre kcal än normalt? Några som helst problem med menscykeln (oregelbunden, för kraftig, för sparsam, svårt att bli gravid, PCO(S), PMS, mensvärk o.s.v.)? Torra slemhinnor? För lös eller hård mage? T.o.m. manligt håravfall har satts i samband med västerländsk kost enligt Danny Roddys ”Hair like a fox”.

Ja, har man något problem alls, så bör en omläggning av kosten påverka i positiv riktning, samt inte ge andra symptom som visar på att någon obalans uppstår av den nya kosten.

Just nu i min skarv och övergång till nya tankebanor, känner jag mig själv förvirrad. Vem ska man tro på? Dessbättre verkar det nya jag mer och mer övergår till, fungera på mig, passa mig bättre, samt inte innehålla en massa ”men vad, hur gick det ihop”, ”så kan det väl inte vara om h*n skrev det där andra förut”, ”men, om det är si, hur kan det andra vara så?”. Framför allt gillar jag studier som är helt oberoende. Inte av företag, utan oberoende av diet. Där man inte som lowcarbare, tallriksmodellare eller vegan analyserar studier som passar det man vill få fram och redan har bestämt sig för, utan analyserar studier för att hitta vilken röd tråd som ska ligga till grund för hur man vill äta, träna, leva. Och är öppen för att det kan vara vad som helst.

Det ”nya” för mig, har alltså få röda trådar. Det finns ingen tvingande diet, det finns inga kraftiga restriktioner och psykiskt mående av ätande spelar en roll.

Jag har det senaste läst en hel del om grönsaker (framför allt växt och blad, inte frukterna och rötterna som ju inte skyddas på samma sätt) och fett, som går emot det mesta man ”vet” idag. Men – som ni själva kan se om ni följer mina länkar, så finns det gott om referenser, fler än de som upprepar ”sanningar” som ”alla vet” men som faktiskt inte är mer sanna för att de upprepas. Och det finns anledningar till att man har velat styra in ”sanningen” åt vissa håll. Det har gagnat olika grupper på olika sätt, men en stor del har industrin gagnats ekonomiskt, vad gäller vegetabiliska fetter.

Läs om grönsaker här: Vegetables, etc.—Who Defines Food?
Läs om vegetabiliska fetter här: Unsaturated Vegetable Oils: Toxic
Och läs om fiskolja här: The Great Fish Oil Experiment

Alla dessa skrivna av Ray Peat, men det finns flera som diskuterar i liknande banor, bl.a. Matt Stone (författaren av Eat for Heat), Danny Roddy (författaren av Hair lik a fox) m.fl. De är läsvärda, oavsett man håller med eller ej. Jag hoppas ni står ut att läsa hela av alla tre. Det är alltid bra att veta att man känner om man håller med eller ej, om man får nya input, om ens egna teorier verkar hålla o.s.v. Oavsett hur man tror (jag läste ofta förr hundböcker av de jag tyckte hade helt fel, just för att få mer input till hur jag ville göra och tänka i stället) som ger det något när folk som tänker själva delger sina teorier så i detalj som är gjort här.

Är vi öppna för att ta in och vara kritiska? Många jag diskuterar med, viftar bort alla andra åsikter än det trendiga eller de åsikter som passar för den dietgrupp man ingår i, eftersom ”alla vet” att ex fisk/probiotika/gröna smoothies är bra bättre bäst och socker av alla slag, även frukt är dåligt sämre sämst. Men är vi öppna nog att tänka om, ifrågasätta? Upptäcker man att det man läser faktiskt verkar fel, så fortsätter man såklart med sitt.

Precis som jag framhöll att den som mår bra på sin diet, på riktigt, såklart ska fortsätta med den, lika gärna vill jag påpeka att det här, för mig nya, inte innebär att jag gör en volt och gör motsatsen till något. Då gör man samma misstag igen, d.v.s. om pendeln slår för mycket åt ena hållet, så åker man med till andra ytterläget.

Och kanske, vilket jag starkt börjar misstänka, så hamnar jag i samma läge som med hunderiet för många år sedan: efter en massa utbildning kom jag fram till att inte vara så komplicerad. För det första: glöm rang (på det sätt vi tänker oss den) och idiotier som faktiskt inte hör hemma vad vi numer vet om hunddjur, tänk förtroende och vänskap och på vad som är viktigt i relationen och som regler att hålla på. Allt kokades ned till ett relativt enkelt grundkoncept (som såklart kunde byggas ut enormt om man ville, men för den som inte ville tänka på allt, behövde det inte vara så komplicerat).

Kanske blir det liknande nu. Det känns mer och mer som att rena råvaror och oprocessat är det viktigaste, ihop med minskande av linolsyra (som verkar vara det enda som man faktiskt bör vara riktigt restriktiv med) och moderat intag av sådant som anses särskilt hälsosamt, typ fiskolja, bladgrönt, fullkorn eller whatever. Är något potent, så är det. Ta det lugnt.

Ett problem som jag upptäckt, är förstås att det finns ju linolsyra i överskott överallt. Sedan ca 100 år har det ökat enormt. Vad kunde man göra med alla fröer som blev över i industrin, överskott av majs m.m.? Jo, oljor. Och att framhålla dem som hälsosamma var ju smart. Men vi har blivit mindre och mindre hälsosamma under den här tiden. I de länder där dessa oljor intar. Där djuren vi äter får mat som gör deras fetter fulla av linolsyra också. Så för mig blir det mer och mer räksallad med gräddfil ute. Eller greksallad med feta och oliver, med gräddfil eller yoghurtdressing. Eller såklart lamm utan stekfett eller med smör, liksom dito fisk. Nöt känns ok, men fläsk har väldigt förändrat fett nu för tiden när de matas med baljväxter och spannmål i stället för vanliga matrester. Djuren mår inte bättre än vi gör av att äta fel kost.

Jag är dålig på att ange källor, men uppmanar er att googla. Läs gärna böcker av Matt Stone, Danny Roddy, Ray Peat, och fundera över hur det går ihop med det ”alla vet”. De har mängder av källor, till skillnad från mig som bara hänvisar till dessa tre.

Och ni får gärna kommentera med vad ni tycker. Jag är inte stängd för något. Det är viktigt för mig att få grepp på vad jag ska tycka om ex bladgrönt och fisk. Äta mycket, lite eller ”normalt”? Jag gissar det senare. Faktum är ändå att just bladgrönt innehåller få kcal, en indikation på att man inte ätit massor av det, utan sökt sig till mer kcal-stinn föda som ger mer än det kostar. Så gör ju alla djur. Äter det som ger mest i förhållande till arbete. Och fisk, fet fisk äts inte mycket förutom i norr där de finns. Inte där människan har sitt ursprung. Där äts i stället den omega 3 som finns naturligt i gräsbetande djur.

Kommentera: