Mjuk kaka (GAPS intro 3, SCD, WAPF, Paleo, Glutenfritt)

Tänkte lägga upp ett gammalt recept på en mjuk kaka jag hittade på när jag gick på GAPS intro. Denna passar från steg 3, och passar såklart även SCD, WAPF, glutenfritt och paleo (om man väljer bort kefiren och tar kokosgrädde eller inget). LCHF är den inte.

2013-06-16 12.35.19

Ingredienser:

Kakan
  • 2 ägg
  • 2 äggstorlekar rivna morötter eller rens från din juicer om du juicar morötter. Mät inte upp FÖR fluffigt så det blir för lite. Här finns inga fasta enkla mått, så man får lära sig lite känsla för det som funkar. Eventuellt 50/50 av morotsriv och butternutriv.
  • 1 tsk-1 msk honung. Ta så mycket som du tycker att du tål och gillar. Du kan skippa om du vill. Honungen hjäper även kakan att vara lite stabil.
  • En nypa salt.
  • Kryddor som kanel, kardemumma, vanilj och/eller kakao (kakao är tillåtet på full GAPS, ej intro och ej SCD). Eller kanske pepparkaksmix, d.v.s. 2 delar kardemumma, 2 delar kanel, 1 del nejlika och 1 del ingefära. Ta det du gillar.
Toppingen
  • Färskost från avrunnen kefir eller yoghurt (hemgjorda). Ta så mycket som du tror blir lagom för att täcka kakan och ge den tjocklek du vill ha.
  • Vill du, så kan du blanda i lite smör som i en riktig morotskakeglasyr, men jag tycker inte det är nödvändigt.
  • 1 tsk-1 msk honung. Ta den mängd du tål och vill ha.
  • Ev. lite citron men det kan bli löst. Citronskal är bra om du tål det (men lite för tidigt på intro 3).

Gör så här:

Kakan
  1. Sätt ugnen på 165-175 grader.
  2. Placera äggen i en mindre matberedare (jag har den till stavmixern), tillsammans med salt efter tycke och smak, samt dito med kryddorna (jag har använt 1 msk pepparkakskryddor [=kanel, ingefära, nejlika och kardemumma], kanel och vanilj, eller rätt rejält med kanel och kardemumma. Kakao eller kakao och kanel är nog en höjdare också (på full GAPS, ej intro och ej SCD). Inkludera honungen om du valt att ha det.
  3. Mixa nu minst 3 minuter. Det ska bli stort och fluffigt!

    [Ett alternativ till detta är att hårdvispa äggvitorna, och sedan vispa gulorna och kryddorna + honung så hårt man kan. Men det brukar i slutänden faktiskt inte bli någon skillnad. Jag har bakat en av varje samtidigt och kollat.]

  4. Krama ur så mycket vätska du kan ur morots/butternutrivet
  5. Mixa nu mer hälften av denna (om du har hälften morot och hälften butternut, mixa med butternuten) med din äggsmet.
  6. Vänd försiktigt ned resten av rivet. Det ger lite struktur att det inte är mixat.
  7. Smörj nu en ganska liten form (smeten växer dubbla, men faller ofta ihop lite) med ganska mycket fett. Smör eller kokosfett – eller varför inte ankfett. Är du på annat än introdieter, så kan du också ströa med kokosmjöl, kokosflingor eller liknande.
  8. Grädda i ca 45 minuter. Den är klar när den inte är blöt inuti, och många brukar ju testa med sticka. Jag tycker aldrig det är pålitligt. När jag är säker på att stickan är torr, är kakan för torr, eller så ”råkade det inte fastna” och kakan är inte klar. Men samma som för andra kakor gäller – den ska vara torr inuti – så ni får kolla på det sätt som passar er bäst. Eventuellt kan man köra 1-1,25 timme på 150 grader. Testa!

2013-06-16 12.01.06

Glasyren
  1. Blanda färskosten med honungen ev. lite citronsaft eller citronskal (om du inte är på GAPS-intro). Bred ut den på kakan. Om du inte är på GAPS-intro, så kan du dekorera med antingen kokosflingor, riven raw kakaomassa eller något annat som du tycker passar. Kakaomassa är inte tillåtet på intro eller om du äter SCD.
  2. Bred ut på kakan när den svalnat.
  3. Njut!

2013-06-16 12.33.42

Variationer

Om du vill, kan du dela kakan i bottnar, lägga en blandning av creme fraiche, ta toppingen som mellanskikt, och creme fraiche med lite vanlij och honung som gräddtopping. Då får du en tårta eller en bakelse. Äter du frukt, så kan du mosa med, eller dekorera med banan eller annan frukt. Variera hur du vill.

Lite funderingar och analys

När jag gör denna kaka, så blir den ibland fluffig och hög, och ibland vill den bara kollapsa. Och det ÄR svårt när man bakar på denna nivå, och inte använder något som helst mjöl som skulle ge stadga och struktur. Inget kokosmjöl, inget nötmjöl (du kan alltid testa kakan och ta i 0,5-1 dl mandelmjöl om du vill, och kanske bikarbonat eller bakpulver om det passar din diet. En testvariant för er som inte äter aktiv tarmläkardiet, är att testa med sötpotatis som troligen ger bättre stadga p.g.a. stärkelseinnehållet).

Det är lätt att det blir för blött, och det är också därför man måste låta den stå länge och i lite svalare ugnsvärme än en liknande liten kaka som kan klara 225 grader.

Någon sade att det blir samma svårigheter som med en sufflé, när man bakar en kaka utan mjöler alls. Så kanske det är. Jag har aldrig gjort en sufflé. Därför vet jag inte heller om det bästa är så hög värme som möjligt (så att kakan blir klar utan att brännas) eller så låg som är praktiskt möjligt. Ni som kan, får gärna kommentera med era förslag.

2 thoughts on “Mjuk kaka (GAPS intro 3, SCD, WAPF, Paleo, Glutenfritt)

    • Kakao är tillåtet på GAPS. Egentligen bara på full GAPS, så mitt recept är luddigt, ja. Kakao ingick inte från början i receptet (därav att det beskrivs ”nog en höjdare”) och därför har det blivit som det blev.

      Nu rekommenderar jag ju visserligen inte GAPS alls längre utan varnar för dieten och som du ser så heter min blogg inget med GAPS längre och har tagit helomvändning, men har låtit mina gamla inlägg ligga kvar efter att folk sagt att de ville det. Jag kan skriva att kakao bara gäller på full GAPS, men att det inte är GAPS-tillåtet skriver jag inte eftersom det inte stämmer (googla så får du massor av träffar på hur tillåtet det är).

      Jag blev riktigt sjuk genom att följa GAPS, och har hittat många fall där det gått illa. Bland de värsta har varit ett par hjärtstillestånd efter att ha följt råd om lavemang. Det handlar om elektrolytobalans. I boken står om dagliga lavemang, och hur man får barn att gå med på att ta lavemang. 100 % oansvarigt att tro att lavemang flera gånger i veckan är bra för barn. Tyvärr får man ofta inte veta hur sjuka folk blir. När jag blev sjuk, tog jag upp det i gruppen på FB. Men det ansågs oroa, så de kastade snabbt ut mig ur gruppen, och de som undrade vad som hände med mig, hittade de på olika osanna skäl till varför jag inte var med mer. GAPS är inte en oskyldig diet som man kan testa lite med. Man måste verkligen känna till fallgroparna som är rätt många. Jag fick problem av makronutrientfördelning, av den stora mängd lök som Dr N rekommenderar och godkänner (så stor mängd att känsliga personer får samma livsfarliga anemi som djur kan få). Dr N ger inga begränsningar gällande lökintag om man tål det (samma faror med både vit- och gul lök). Jag fick också problem med ödem p.g.a. det stora vätskeintaget och lavemangen som skevade till elektrolyterna rejält. Och alla vet att jag var en person som inte fuskade, utan körde stenhårt på rätt väg.

      Typen av diet som GAPS blir (tänker på makronutrientfördelning) sänker också ämnesomsättningen och jag vet inte hur många som börjar tappa hår, och fortsätter tappa. Det går helt enkelt inte över. Det hjälper inte att det går över hos vissa. Jag tappade mycket mer hår så länge jag åt GAPS och paleo. Det gick över ganska fort när jag införde normala mängder kolhydrater (samtidigt som min medelkroppstemperatur, som sjunkit under GAPS- och paleotiden, ökade en halv grad – det bästa tecknet på ökande ämnesomsättning).

      De problem som GAPS sägs lösa, löses ofta av sig själva när man ökar ämnesomsättningen. Tarmen går långsammare när den är låg, och då krävs väldigt extrema dieter för att mota problemen.

Kommentera: