Långsam snabbmat! Omelett med varm macka- eller pizzastuk.

Upptäckte att jag inte hade förpackat och rensat vildlaxkött hemma igår, så måste snabbt hitta på annan mat till barnen. Det var ju liksom lite långt från hel pinklax till fiskbullar på 30 minuter eller drygt det…

Så jag improviserade. Tänkte att jag gör en omelett. Och sedan: jag steker lite grönsaker till! Som blev: jag kokar in lite tomat och buljong och lägger på omeletten! Innan det var klart: Jag river lite parmesan på, och låter det smälta så blir det lite pizzaaktigt!

2013-10-15 16.47.51

Omelett har jag aldrig gjort förr (det är mycket jag inte har gjort, då jag oftast improviserat ihop egna, lite udda grejer), och vet inte om man ska ha grädde och sådant i. Men jag vispade några ägg och hade i fermenterad grädde. Lika bra att spalta upp som vanligt:

Ingredienser:

  • 4 ägg
  • 0,5 dl syrad grädde (hemgjord creme fraiche från yoghurt eller kefir-kultur). Man kan nog ta mer, men jag har inte provat och har som sagt ingen erfarenhet av omeletter.
  • Blandade skurna grönsaker, kanske köttfärs om man vill. Jag tog lök, tomat, paprika, squash.
  • Någon dl buljong att koka in i grönsakröran om man vill ha sås och, eller, det är viktigt att få in buljongen.
  • Ankfett för stekning av omelett och wokning av grönsaker/sås.
  • Lite ost om man vill ha det på. Parmesan var gott.
  • Kryddor efter smak och stil.

Gör så här:

  1. Knäck och vispa lätt ihop äggen.
  2. Vispa i grädden och krydda med salt och peppar.
  3. Förbered grönsakerna genom att tärna eller strimla eller hur du vill göra.
  4. Nu tar det nog lite olika tid, så vad som ska sättas på först, får ni upptäcka. För mig tog båda grejerna lika lång tid.
  5. Sätt stekpannan på lågt värme (jag tar 4 av 12) med rejäl klick ankfett i. Det tar lite tid att få rätt värme, men är mycket bättre att göra sakta än att försöka värma snabbt och sedan sänka.
  6. Woka grönsakerna med eventuellt kött, i ankfett. Har du tomat, så blir det en del som börjar koka och koka bort, likaså om du häller på buljong. Men vänta gärna med tomat och buljong tills lök och paprika fått lite trevlig smak av att åka runt själva i ankfett.
  7. Ha på tomat och buljong på grönsakerna, krydda med salt och önskade kryddor. Jag tog lite salt, svartpeppar, paprikapulver och spiskummin. Lite drag åt taco/pizzasmak. Låt nu detta stå och koka lagom så att vätskan kan koka in. D.v.s. får inte koka för sakta, men inte så fort att det bränns heller.
  8. Nu ska pannan vara lagom, så vifta runt fettet och försök hälla i omelettsmeten så att den inte bara puttar undan allt fett (god tanke, gråt inte om det inte går – jag hällde i smeten i ”en ring” så att fettet skulle tryckas mot mitten, vitsen är alltså bara att försöka få så mycket fett som möjligt att vara kvar under mitten på omeletten).
  9. Låt nu smeten stå på till den stannat helt.
  10. Nu ska förhoppningsvis woken eller såsen vara klar. Fördela den över omeletten, riv lite parmesanost på om du vill, och låt osten bli mjuk. Alternativt:
  11. Lyft ur omeletten och gratinera av i ugnen på 225 grader några minuter. Det var hemskt lätt att få ur omeletten ur pannan p.g.a. ankfettet.
  12. Strö gärna på lite oregano!

Jag kommer nog gratinera av i ugnen nästa gång, men nu var det för sent för det, men det blir nog väldigt gott att göra så. Fast, blir ju ett moment till, och mer tid går. Detta skulle ju vara en enkel halvsnabb mat.

Förslag på toppingen:

  • Dolmioliknande såser, d.v.s. tomatsåser med lite grönsaker i.
  • Ratatouilleliknande såser. Lite som ovan, fast större bitar.
  • Fräs med köttfärs eller bacon och kanske svamp.
  • Som en pizzasås, d.v.s. inga grönsaksbitar – lägg då gärna något på och gratinera i ugnen.
  • Som ett fräs/wok som inte är såsig.
  • Något slags stuvning, för oss gäller då kanske typen gräddstuvad på fermenterad grädde.
  • Riv eller skiva bara ost över.

Lycka till!

Kommentera: