Hinner inte med

Vardagen rusar så fort så man hinner inte med. Särskilt inte när man ska laga den ”perfekta maten” och mår dåligt av att veta hur det ligger till med råvaror och halvfabrikat. Ibland önskar jag mig tillbaka till tillståndet ”lyckligt ovetande”. Hur kan jag nöja mig med den enkla vägen, när jag bara får mer och mer fakta om vart den leder? All seriös forskning pekar åt samma håll. Vi äter fel, och vi lever ofta fel också. Det är svårt att stå emot och gå motvalls. Många tycker att man är lite knäpp. Jag har min ”ursäkt” eftersom jag är sjuk och mår bra på detta och minst sagt inte alls bra på ”normal mat”, men när det gäller övriga familjen är det inte lika lätt att försvara vare sig inför andra eller inför barnen själva när de inte får vad som helst. Bara för att folk i gemen äter på ett visst sätt, måste man inte det. Vi ser ju vart den vägen leder: till moderna välfärdssjukdomar.

Jag har idag och igår ändå hunnit med att sätta ett antal, eller otal, fermenteringar! Nu återstår bara att syra plommon och äpplen. Har ni tips, så tipsa mig gärna! Jag har aldrig sysslat med sådana saker förut, mer än lite med vattenkefiren. Och då blev det alkokefir av misstag. Kefiren agerade starter. Nu vill jag ju inte ha alkosylt, utan syrad god sylt.

Nåja. Hittills har jag satt ett flertal satser med rödbeta + vitkål, morot + vitkål, bara morot, morot med honung och pepparkakskryddor (d.s.v. kardemummakärnor, kanelstång och riven ingefära). Gjorde en finriven morotshistoria som liknade de andra, fast jag satte till vanilj där också. Ett litet test. Vad mer… rödbeta + vitkål, en redigt stor vanlig vitkål med kummin, anis och fänkål.

Jag hade tänkt att äta mindre och bidra mer till årets tacksägelsedagsfest på församlingshemmet, så om det inte växer fel, så ska de få den stora vitkålen och en av de söta morotsburkarna. Eller, innehållet då. Jag kommer att be att få tillbaka burkarna just 🙂

Sedan blev det IKEA-besök idag, och där inköp av bygelburkar så jag kan fermentera ÄNNU MER! IKEA har superbra burkar till pris som brukar spegla mycket sämre kvalitet.

Till sist kom jag hem, jättetrött. Gjorde en soppa (så ovanligt…) och förberedde frukostsoppan i en kastrull. Planerar nu morgondagens lunch, då jag ska på kör-träning (sjunga, inte köra bil) nästan hela dagen och ha mat med. Har gjort ordning burkar med surkål, syrade söta morötter, kakor jag kan äta, äppelcidervinäger, tillskott och probiotika. Ska göra en lever- och räkwok hade jag tänkt. Går just nu på en högdoskur av vitaminer, så då gäller det att komma ihåg 1/4 tablett B-vitaminkomplex varje timme och att inte glömma tillskotten.

Det blir också spännande att se: om jag blir av med några saker som jag ännu har problem med. Bl.a. burning scalp syndrome (trichodynia) och lite väl kraftigt säsongsbetonat håravfall. P.g.a. hur jag skött mig, har jag troligen ådragit mig ganska kraftiga brister på vissa saker. Att sedan stressa sig sönder och samman, kör slut på ännu mer av dessa näringsämnen, då stress förbrukar mängder av dem (B-vitamin, magnesium, zink, C-vitamin m.m.). Håll tummarna för att jag märker någon förändring! Fick veta att: att älska näringsjäst SÅ mycket som jag gör, tyder på B-vitaminbrist. Tydligen ska det inte smaka så gott om man inte har brist.

Kommentera: