GAPS – Introduktionsdieten, Introdieten

Om GAPS har jag numer bara en sak att säga: undvik! Det är ovetenskaplig pseudovetenskap. Dr Natasha Campbell McBride må låta seriös, men sanningen är att det mesta av det hon hittar på är just egna påhitt och inte något som kan visas genom upprepade studier.

Vi är flera som har blivit sjuka på olika sätt av dieten. Enda fördelen är att när man gått igenom alla steg av itutande och förnekelse, och kommit ut på den kritiska sidan, så har man lärt sig just att vara mer kritisk.

Kolla upp vad ni ger er in på! Bloggar och självutnämnda experter som menar att all vetenskap och forskning har fel och bara är konspiratorisk, är något att vara skeptisk inför.

Så just precis, lita inte på mig heller, utan kolla gärna upp. En bra variant är att googla på det man vill hitta studier om, och lägga till ”PubMed” i sökningen. Då får man träffar bland riktiga studier (inte alla är perfekta) i stället för diverse bloggar med skräppseudofakta.

En viktig sak att tänka på gällande studier är att leta efter metastudier som sammanfattar många studier om ungefär samma sak. Man lurar sig själv rejält om man letar upp en enskild studie som bekräftar det man vill höra, men struntar i att 90 andra pekade på motsatsen. Sådant här handplockande sysslar tyvärr många med, även så kända personer som ”Kostdoktorn” m.fl.

Lycka till!

2 svar på ”GAPS – Introduktionsdieten, Introdieten”

  1. Hejsan, jag ska precis sätta igång med GAPS introduktionsdieten men har det lite oklart för mig hur länge man ska hålla på med varje steg och innan man tillför probiotika och grönsaker. Finns det någon ”tidsmall” eller är det endast efter hur magen reagerar? Vänligen, Sandra

    1. Hej! Man går efter hur magen reagerar i första hand. Sedan är det klart att man inte kan stanna på steg 1 hur länge som helst, då det blir ensidigt. Hela GAPS går ju egentligen ut på att läka och sedan återinföra en ganska normal, men genomtänkt kost.

      En del går vidare med steg 2 så snart som efter en eller några dagar, andra kanske efter en eller två veckor.

      Om man får kraftiga reaktioner som håller i sig, diarréer eller illamående, så rekommenderar jag att man INTE fortsätter stenhårt med GAPS. Man kan börja i andra änden, med full GAPS, ”backa sig in i introt” genom att plocka bort undan för undan, eller helt sonika prova om en normal med genomtänkt kost faktisk hjälper lika bra. Med genomtänkt menar jag att man köper rätt råvaror, känner till vilka fetter som är bra och dåliga, vet hur man tillagar för att slippa antinutrienter o.s.v. För en del gör en sådan kost väldigt stor skillnad, samtidigt som man till det yttre verkar äta rätt normalt. Funkar det, så slipper man också en hel del jobb.

      /Emma

Kommentera: