Fusktips för Risifrutti – fusk på alla sätt

Vad gör man om man har barn som vägrar gå med på att äta extrem kost? Eller aldrig äta som andra? Har barnet ingen särskild sjukdom, så kanske man inte måste genomdriva biologiskt perfekt anpassad mat fullt ut.

Mina barn gillar Risifrutti, och jag anser att det är ett av de sämsta mellanmålen man kan tänka sig. Att det förespråkas av skolsköterskor (ihop med lätt fruktyoghurt späckad med socker, smaksatta riskakor o.s.v.) är otroligt egentligen. Varför späcka barnen med socker? Sköterskan i skolan menar att de behöver lite energi, men jag trodde att vi alla visste vad den typen av energi gör, och hur inte långsiktig den är. Inte ens frukt passar optimalt, då det också är en sockerkick egentligen. I så fall är det nästan bättre med de ”barer” som visserligen har söta dadlar i sig, men också en del fett i form av nötter. Tyvärr är det ju oftast nötförbud, och påbjudet att sockerspäcka.

Då kom jag på idén att göra fuskig risifrutti genom att blanda kesokorn med fermenterad tjock grädde. Probiotiskt blir det också, och inte mycket socker.

Jag har försökt göra egen keso genom att skära kefir och yoghurt, och det har inte varit särskilt lyckat. Jag fick en liten hög med ricottaliknande ost. Visserligen kan den funka som keso eftersom det är samma procedur, men ricottan verkar inte få så stora korn. Problemet är bara att det tog hemskt mycket tid, och blev minimalt med ”flock” och en massa vassla som ej var färdigskuret.

Så jag lämnade in, och gav upp. Började fuska i stället.

I stället gör jag som nedan. Med rätt modifikationer fungerar det även som ris a la malta.

Fusk-risifrutti 2 port

Ingredienser

  • 1 burk (250 g) ekologisk keso (detta är ej laktosfritt
  • 1 mogen banan (eller om man vill mosa andra frukter, använda äppelmos o.s.v.)
  • 0,8-1 dl fermenterad grädde (genom yoghurtkultur eller kefir, i värsta fall ekologisk köpt som innehåller med laktos, men i alla fall näring och inte så mycket mjölksocker)
  • Smaksättning som vaniljpulver, kanel, kardemumma

Gör så här

  1. Placera keson i en sil och skölj med kallt vatten så att du får bort all mjölken och får kvar bara kornen.
  2. Mosa en halv banan i varje av dina portionsförpackningar
  3. Blanda med grädden/creme fraichen
  4. Blanda i önskad smaksättning av kryddor
  5. Klart!

Om man vill, kan man göra i förväg så att kefiren eller yoghurten får fermentera kesokornen lite. Jag är osäker på temperatur, men yoghurt brukar ju vilja ha runt 40 grader, och kefiren rumstemperatur. Detta har jag inte gjort själv, så jag vet inte hur det går. Troligen får man skippa frukten medan man fermenterar, ifall den kanske blir dålig. Och jag vet inte om det egentligen krävs med yoghurt/kefir-creme fraiche än vad som sedan är lämpligt för rätt konsistens.

Kom ihåg att själva keson inte passar för en aktiv tarmläkarkost, utan att detta mellanmål mer är ”bra mycket mindre dåligt” än alternativen. Är ni extremt noga med att skippa all laktos: skippa keso-risifrutti om ni inte klurar ut hur man gör egen keso, eller fermenterar kesokornen.

One thought on “Fusktips för Risifrutti – fusk på alla sätt

  1. Pingback: Fuska till barnen (och egna) maten – tips » WildRag

Kommentera: