Dagens lunch! Asiatiskt igen…

Det börjar väl bli lite tjatigt för andra: samma mat varje dag rapporteras.

Nåja, det är hemskt gott, och jag har lite variation.

Idag var wild-surkålen slut, så jag tog av en lite mindre vild kimchi. Perfekt kimchi, nästan. Tror jag river rädisor och morötter grovt nästa gång i stället för skivar. Två zucchinibitar som var med på prov, visade att de minsann passar i kimchi. Och isbergssallad i stället för kål var ju bara bäst. Recept på kimchi kommer framöver, så håll koll.

Följande syns på min bild:

  1. Kimchi: koreansk sur-grönsaksvariant av typen ”man tager vad man haver”. Asiatiska kryddor i. Gott som bara den. Jag hällde två råa äggulor över.
  2. Samma grönsaker, frästa i ankfett, som de senaste dagarna. Orange blomkål, broccoli, paprika, chili, purjolök. Kryddat med koriander, spiskummin, paprikapulver, ingefära, vitlök, bockhornsklöverpulver, oregano, rysk dragon, färska korianderblad och dito persilja. En mask ankfett, fräst, en dl av vardera tomatkross och buljong och låt koka in. Hällde två äggvitor över på slutet, så därför ser det ut som sådant däringa Nasi Goreng-slarv 😉 Såg betydligt trevligare ut före äggvitan adderades. Men gott som bara den, bättre än thairestaurang, och det UTAN MSG, socker och allt möjligt annat.
  3. Soppa på buljong med 40 gram späck i tärningar, samma örter som ovan, en halv pluttig kålrot, vitkålsrafs efter juicning i morse. Jag testade att mixa, men dels skvätte det, och dels såg det mindre aptitligt ut, så nu är det halvmixat. Jag har samma buljong än, den jag mixade med kålrotsskal som kokat med buljongen, och det ser inte så kul ut, minst sagt. Men nyttigt och gott :p
  4. Sedan syns mina lunchtillskott, matsmältningsenzymer, zink och kisel. Hutten består av Holiferm, probiotika med 80 stammar. I soppan har jag haft i kalium (smakar salt så…) som jag börjat ta mot mina obalanser mellan natrium och kalium. Jag kommer skriva om vad jag tar för tillskott och varför, någon dag. Ofta vill jag prova och sedan kunna avskriva, men vissa saker vet man går åt vid sjukdom och stress, och då vill man kanske äta ändå. Viktigt att se till att de kommer från goda källor då. De bästa formerna, helst whole food-tillskott och se upp med billighetstillskott proppade med färgämnen, tillsatser och verksamt ämne i en form som snarare skadar än hjälper.

2013-07-27 12.40.14

Så hade jag också lite välbehövlig hjälp med grovdisken också!

En dag får jag väl skriva lite tips för hunden också. Han äter ju också lite speciellt, även om jag inte orkar fullt ut, utan väljer ett bra färskfoder till frukost.

Tills dess: köp lite kycklingvingar och börja sököva med dem 🙂 (För säkerhets skull: Bara råa!!! Och ta det lugnt i början när hunden vill glufsa i sig för fort.) Ni kan också dela blodet :p Du lagar din blodmat på en del, ger hunden lite rått blod på maten, och gör några välgenomtänkta blodspår på resten (För säkerhets skull: ha goda rutiner, hunden ska gärna vara självständig eller leda när den spårar, men det är DU som startar aktiviteten och godkänner. Och glöm inte att man måste ha markägarens lov att sprida ut blod.)

Kommentera: