Dagens järnrätt: lever & skaldjur med curry, tomat & paprika

Nu är jag här igen med mer i samma stil, samma bas, samma buljong… Det blir nog lite mindre av dessa ”dagens” om ett tag, men såklart lite roligt att skriva inlägg och testa allt just nu. Visst ser rätterna kanske inte alltid ut som bjudningsmat, men de smakar bra, och är riktigt nyttiga. Till vardags får det bli lite vad som helst, bara det smakar bra och är nyttigt. I morgon tar buljongen slut för denna omgång, och dags att koka ny. Då blir det ny färg på buljongen.

Men nu var det dags för järnmaten då ja.

Till vänster på bilden, är samma slags frästa grönsaker som tidigare idag. Fast utan broccolin. Purjo, blomkål, zucchini, lök, vitlök, ingefära, fänkål, persilja (färsk), koriander (färsk, och den är inte godare denna gången, kommer inte köpa mer). Fräste lite i kokosfett och för en gångs skull, lade jag hälften av späcktärningarna här, och hade sedan på 1 dl tomatkross och 1 dl av buljongen.

När det kokat nästan klart (låt det koka in och tjockna!) tog jag i små leverskivor och allra sist räkor och musslor. Kryddningen är viktig med lever! Använd INTE ”syrliga” kryddor eller vinäger. Ingefära: färsk är ok, inte pulver. Inte koriander (frön), inte vinäger som sagt. Allt detta som ger lite sur karaktär, får en att associera med surnad lever. Usch. Jag tog paprika, bockhornsklöver, curry. Oregano, rysk dragon, timjan (passar otroligt bra). Mynta har jag i allt, även här. Bra för matsmältningen så… Jag borde ha adderat dill också, känner jag på smaken.

I högra skålen är samma gamla soppa. Fast nu helt omixad, och med vinröd kålrabbi som jag lät bli att skala för att få det färgade skalet. Med finns även kålrot, späcktärningar, fänkål och stjälkselleri.

Järnrik animalisk föda har det lättupptagliga hemjärnet, men det krävs muskelkött, den s.k. köttfaktorn, för att optimera upptaget. Det är därför jag kompletterar lever och blod med 30-50 gram muskelkött, ofta skaldjur. Köttfaktorn ökar upptaget av hemjärn, medan sura bär, juicer, C-vitamin, inte ökar detta upptag. I stället hjälper de icke hemjärn att bli hemjärn, och fungerar alltså bra till vegetabiliska järnkällor, apoteksjärn m.m.

2013-07-27 17.28.34

Kommentera: