Dagens järnrätt – GOD!

Dagens järnrätt: Leverwok med grönsaker!

2013-11-16 16.06.38

Denna rätt passar även för Aktiv tarmläkning om man tar bort sötpotatisen som ju innehåller stärkelse.

Rätten är en leverwok, där jag som köttfakor lagt till strimlat torkat och rökt viltkött som jag hade över.

Ingredisenser wok:

  • 1 dl buljong
  • 100 g lever i strimlor
  • Ankfett att woka i, alternativt tärna lite talg
  • Sötpotatis, liten portionsbit
  • Broccolibuketter
  • Purjolök
  • Vitkål
  • Paprika
  • Chilli
  • 3 äggvitor jag hade över (för oss som behöver extra protein)
  • Spiskummin, kummin, timjan, mynta, paprikapulver, salt, peppar

Ingredienser förrätt:

  • Surkål, denna är en pizzasalladsvariant med lite parikastrimlor i och där jag kryddat (vid syrningen) med svartpeppar, oregano och timjan)
  • Klippt torkad tomat
  • Stimlat torkat och äkta rökt viltkött

Gör så här:

  1. Strimla ned vitkål och grönsaker till småbitar, strimlor o.s.v. Sötpotatisen tillagas fort, så man kan göra lite större med den, prova dig fram. För magen är det bättre om den blir övertillagad än tvärtom.
  2. Värm upp talg eller ankfett (eller valfritt stekflott).
  3. Ha i alla grönsaker utom purjolöken som tillagas så fort.
  4. Häll på buljongen och låt nu det hela tillagas så att det småputtrar utan lock (om du vill att slutresultatet ska vara utan vätska).
  5. Ha i alla kryddor utom mynta och om du valt annat som tappar smak av tillagning.
  6. Under tiden strimlar du levern, och förbereder din förrätt som består i att bara blanda önskad mängd syrade grönsaker med strimat viltkött och strimlad tomat i en egen skål.
  7. När det börjar bli klart i pannan, ha i leverstrimlor och purjo.
  8. När det ser så gott som klart ut, ha i äggvitor, mynta.
  9. Klart!

Vill man, så häller man på kokosmjölk, det är jättegott. Och självklart kan du variera hur som helst. Detta är typisk ”man tager vad man haver-rätt” vilket det oftast är här.

Och som jag skrev: skippa sötpotatisen och använd vad som helst annat, eller mer av det andra (butternutpumpa ersätter fullt ut i smak tycker jag) om du går på aktiv tarmläkningsdiet där stärkelse utesluts. Annars är detta en bra förstarätt när man övergår till att föra in lite sötpotatis.

Köttet, muskelköttet ökar upptaget av hemjärn, och det har jag då alltid till alla rätter med lever eller blod i. Äggvitorna är över, då jag äter gulorna råa. Vitorna kan man strunta i här, och en del vill inte ens ha så mycket protein, men med adrenal fatigue och behov av att bygga upp kroppen, har man ca dubbelt behov av protein, samma nivå som kroppsbyggare. Så släng inte äggvitorna.

Kommentera: