Vattenkefir, tibicos

2015-12-13 15.39.48Förut gjorde jag mycket vattenkefir. Barnen fick en liten flaska varje dag. Men sedan har de inte velat dricka så mycket sådant, så jag har mest försökt odla dem så de ska föröka sig. De är inte lätta att få att växa eftersom de verkar väldigt beroende av rätt mineralnivå och mineralbalans.

Jag tänkte beskriva något slags grundrecept, men sedan får man pröva sig fram. En del behöver t.ex. fermentera i en dag, andra i tre. En del måste ha i extra mineraler, men jag med brunnsvatten, behöver göra vad jag kan för att minska dem, ibland varierat med att de vill ha några russin.

Vattenkefir är liknande som mjölkkefir och kombucha. En synlig massa av mjölksyrabildande bakterier och svampar. Egentligen kallas allt sådant för SCOBY (symbiotic colony och bacteria and yeast) men de flesta tänker då på kombucha. Men kulturen till både mjölkkefir och vattenkefir/tibico, samt surdeg, kombucha och lite annat, är faktiskt SCOBYer.

Även när det gäller vattenkefir varnas för metallredskap, och som vanligt så tror jag att det mest handlar om förr, när metallen var mer reaktiv. Nu har vi icke reaktivt rostfritt stål för det mesta. Man kan ändå ta det säkra för det osäkra. jag använder plastsil eller tygsil

Redskap man behöver:

  • Glasbehållare 1-3 liter beroende på hur mycket man vill göra.
  • Lång plastsked att röra om med.
  • Tygsil eller vad man ska kalla det, eller plastsil, att filtrera bort vattnet utan att bli av med de minsta kornen. Jag har en silaktig sak köpt utomlands, som liknar flergångsfilter för kaffe. Kanske kaffefilter duger.
  • Små flaskor om man vill andrafermentera, vilket man ofta vill.

Ingredienser man behöver för 1 liter (dubbelt för 2 liter o.s.v.)

  • 1 liter vatten. Det går bra med kallvatten direkt ur kranen, men man kan koka och låta svalna, eller filtrera. Har man lagom med mineraler i sitt vatten, så är det dumt att filtrera och tillsätta fler. Har man dock klor eller annat i vattnet, så är det bra att filtrera.
  • 2 msk vattenkefirgryn. Cirka. Beroende på, så kan man behöva fler eller färre. Man märker själv om det går för fort eller långsamt.
  • 4 msk socker. En del recept innehåller 0,5 dl eller 1 dl per liter vatten, så man kan gissa att just 0,5-1 dl går bra, och man får väl även här känna av hur det verkar. 4 msk (0,6 dl) är det jag läst själv flest gånger, och använt mig av. Vitt eller brunt. Brunt innehåller mineraler.
  • Gärna lite citron. Nu läste jag nyss att citron kan skada grynen, så jag blir lite osäker. Man hör ofta om citronkefir m.m. så jag vet inte riktigt vad som är sant. Jag brukade pressa saften från 0,5-1 citron till två liter vatten. Då citronen bl.a. är för att sänka pH lite, så kan man ju ta lite vitvinsvinäger i stället. Gärna ekologisk och absolut inte rå eftersom de har en konkurrerande kultur.
  • Torkad frukt, äggskal eller liknande, för att ge mineraler. Jag brukar ta 6 russin per liter vatten (ganska lite, eftersom jag har mycket mineraler i vattnet). Fikon är dumt, då man får väldigt många små frön som blandar sig med kulturen. Russinen är lättare att få bort, och flyter dessutom ofta upp till ytan.
    – En kombination av citronens syra och mineraler, kan man få genom att ta en fjärdedels hel citron i stället för citronsaft och torkad frukt. Mineraler kan ges även på andra sätt, se mer om mineraler nedan.

Mineraltillskott och mineralbalans

  • Mineraltillskott i flytande form som man droppar i.
  • Äggskal
  • Torkad frukt eller viss sorts färsk frukt
  • Brunt socker (ej farin, utan brunt som i ”inte så processat”, d.v.s. muskovado, rapadura eller liknande).

VARNING: blanda inte i fikon eller krossade äggskal hur som helst. Det blir helt omöjligt att ta bort dem från grynen. Fikonet släpper mängder med småfrön. Hela stora russin kan man kanske plocka ut och flyter ofta upp, medan katrinplommon ofta går i sär och blandar in sin sörja bland grynen. Det finns olika lösningar med brygganordningar för te, som man kan använda för att hålla frukt på plats.

Jag har alltid läst hur viktigt det är att grynen får mineraler, och har använt brunt socker samt mineraltillskott. Plötsligt blev kefiren slemmig och tjock, smakade sött. Jag googlade, och fann att så blev den av för mycket mineraler. Jag tog bort dropparna och sedan även det bruna sockret för att bli av med problemet. Använder sedan dess enbart vitt socker och bara lite frukt. Detta brukar svälta grynen på mineraler om man har vanligt kommunalvatten eller filtrerat vatten, men tydligen har vi tillräckligt med mineraler i vårt brunnsvatten. Här måste man verkligen testa sig fram.

Så här gör man vattenkefiren:

  1. Häll 1 liter vatten och 4 msk socker i ditt glaskärl. Rör om tills det löst sig helt.
  2. Ha i 2 msk gryn, citronsaft/vinäger och om du ska ha något mineraltillskott i.
  3. Täck med duk och gummiband, eller om du köper gammaldags konserveringsglas, så lägg bara locket löst på, se min bild hur jag har det.
  4. Låt stå i rumstemperatur, gärna mörkt, i 1-3 dygn. 2 brukar vara lagom. Du kan se bubblor stiga om du rör på burken lite.
  5. När det fermenterat klart, smaka så du känner att det blivit syrligt och känns lagom sött och syrligt.
  6. Sila bort grynen (och börja med punkt 1 igen för grynen).
  1. Nu kan man dricka kefiren, men de flesta vill andrafermentera den.
  2. Häll kefir på små flaskor, ihop med din smaksättning (se nedan). Sätt på korkarna/locken och låt stå 1-2 dygn, förvara i kylskåp. Pass upp, för står de framme för länge, så kommer de explodera. Första gångerna, testa en flaska efter 1 dygn så du tar reda på om det är lagom. Har man små PET-flaskor som jag hade, kan man klämma på dem. När de är fasta, är det lagom. Har man glasflaskor, så får man öppna och lufta, och de första satserna får man nog smaka sig fram till. Sedan brukar man få kläm på hur länge som passar för just sig själv och de egna förutsättningarna.
  3. Förvara i kylskåp, men inte för länge, då de kommer fortsätta fermenteras lite. Drick gärna upp inom 1-2 veckor, och var beredd på att har du varmare kyl än jag, så KAN de explodera. Lufta gärna lite om de står länge.
  4. Kolla alltid av i början tills du lärt dig vad du kan lita på för tider för olika saker.

Smaksättningar för andrafermentering:

  • Bär av alla slag, frysta som färska.
  • Torkad frukt.
  • Koncentrerad saft eller juice.
  • Ingefära, örtteer m.m.

IMG_6510Vissa av ovanstående kan man ha med från början, så som ingefäran. Juicer kan ibland skada grynen. Jag tycker att det enklaste har varit att lägga i sådant när man andrafermenterar, så slipper man för hög koncentration av något, att grynen blir färgade, smådelar blandade med grynen o.s.v. Och man slipper fundera på om man skadar sina gryn.

Tillsätter du något som är mycket sött i andrafermenteringen, får du mer kolsyra, och tillsätter man något som inte är så sött, kanske inte alls, får man mindre kolsyra och inte så söt dricka.

På ebay kan man köpa torkade gryn. De är lite trixiga att få igång, men jag har lyckats med mina. Torkade tål de lång frakt, så det går utmärkt att köpa så. Får man tag på sådana som är igång, så är det såklart bättre, men kan vara svårt att hitta. Jag säljer inget längre, då jag nu (16/11 -16) har gjort mig av med mina.

Kommentera: